バルドウさんワークショップ内容 / Nadine Baldow Workshop Timetable and Contents

この記事は約12分で読めます。

日本語

1:最初のあいさつ(5分)

2:私の作品づくりについて(10分)

  • 室内展示用立体作品からサイトスペシフィックプロジェクト(予め「この場所に設置する」と決めた上で作る立体作品)への変化
  • 風景の調査とは

3:風景調査の例1「アイルランド」(5分)

  • 大規模な牧羊がアイルランドの景観に与えた影響
  • 洗浄される前の、臭いのきつい羊の原毛の0.5トンがなぜ「彫刻」になったのか

4:風景調査の例2「リトアニア」(10分)

  • 好き勝手に歩き回る羊の群れを追う羊飼いになることが、何故「芸術」活動になるのか
  • 当時の日記やノートや写真をお見せします

「私は2022年の夏、当時ベラルーシとの国境線の扱いを巡って争いが起きていたリトアニアの国境地帯で羊飼いになってみる、という実験を行った。これにより、私はアーティストとして自分が何をするべきかに気づくことが出来た。

私がこの政治的に込み入った状況の田舎に行ったのは、文化と自然の複雑な関係をより深く理解するためだった。ここでの私の仕事は、羊たちの群れが国境を越えないようにすること、他人の土地に入り込まないようにすること、羊たちの毛を刈ること、そして子羊を生む手助けをすることだった。

この夏、私は二匹の羊を埋葬し、砂地の上に広がる豊かな牧草地の生物多様性に感銘を受け、国境警備隊に尋問され、地主たちと喧嘩し、親を失った1匹の子羊を牛乳で育てた。これらの経験を通して私は羊の群れ、そしてこの土地に深い思い入れを持つようになった。そして私は「柵で囲われた動物としての羊」と、「政治的・環境的な主体としての羊飼いたち[1]」との違いに気づき始めた。そして私はそれらが景観に与える影響を調べ、土地の利用方法を巡る政治的な対立、そして政治的緊張を発見していった。」

5:風景調査の例3「アイスランド」(5分)

  • 火山のある風景の中の「死」の徴候

「生きていることの喜び」は、風景の中にいることの身体的な経験(その喜び、そして喜びに似た苛酷さ[2])に注目した作品です。

この土地(アイスランド)を歩き、この地質学的に若い場所が作り出す困難な状況を観察する過程で、私はこの風景の中にある死[3]の存在に惹かれる自分を感じました。この土地を感じている私の身体感覚や私の存在は、アイスランドの土地で見つかる骨や骸骨や角などと対立するものです。これらの動物の死骸は、それぞれがどのように死んだかを示しています。ある動物は自然死ですが、別の動物は人間の力で死に至っています。

「生きていることの喜び」は火山島であるアイスランドの風景の中で私が見つけたものたちを集めて作った作品で、生きることの痛みと喜びについての様々な物語を語ってくれます。」

6:風景についての簡単なエクササイズ(15分)

  • 風景と感情についての簡単なエクササイズをします。
  • 私がスタジオでやっている作業のミニバージョンを体験してもらいます。普段は私は歩きまわったり写真を撮ったりノートを取ったりして風景を探索し、さまざまな素材をスタジオに積み上げてからこれらの作業をします。ただし、今回それをそのまま再現することは出来ません。
  • ですから、今回は別のことを考えました。ワークショップでは私が様々な土地を写した写真を100枚、テーブルの上に並べます。皆さんはその中からそれぞれどれか1枚、自分に何かを語りかけてくる写真を選んでください。
  • またワークショップをする部屋の中には、予め自然のものと、人が作ったものとを置いておきます。それらに加えて、皆さんがワークショップに持ってきてくれる素材や物も、ですね。
  • 次に皆さんには、さきほど自分で選んだ写真が語りかけてくるものと同じような何かを語りかけてくる、と感じたモノを選んでもらいます。あるいは、あなたが手元の写真に写っている風景を見て感じた感情を更に強めてくれるモノを選ぶのでも良いです。
  • このワークは深く考えず、理屈で考えずに、直感でささっと選んでください。これは、「何が正解なのか?」「皆はどう思う?」「これで良かったのかな?」というような雑念が入り込む前の思考を経験してもらうための練習です。失敗を気にしない小さな子どものような思考です。

アーティストからのお願い

  • 私の調査と作品づくりを手伝ってください。具体的には、何か一つ、素材や物をスタジオに持ってきてください。それらの素材や物は、私が広野町の文化や風景を理解する助けになります。そしてそれ以外のあらゆる助けにもなります。
  • 皆さんが持ってきてくれる素材や物へのお礼として、私は色々な写真をお見せします。それらの写真から皆さんが受け取る何かが、私からのお礼です。これはお互いの持っている知識の交換なのです。

最後にドレスナー・クリストシュトーレン[4]を一緒に食べましょう! これはドイツの伝統的なクリスマスのお菓子です。

[1] 羊飼いは自分から何かをすることで政治や環境に影響を与えることができるけれど、羊は家畜なのでそういうわけにはいかないという意味

[2] 嬉しいけれど同時につらい、とか、このつらさが心地よいみたいなことだと思われます。

[3] アイスランドの自然の中で見つかる野生動物の死体のことだと思われます

[4] バルドウさんはドレスデンのご出身なので、ドレスデン風のシュトーレンです

English

Workshop Hirono, 60 min

1. ICEBREAKER, 5 min

2. Short introduction of my practice, 10 min

– keywords: shift from studio-based sculpture to site-specific projects, Landscape Investigation

3. Example (1) Landscape Investigation Ireland,

– the effect of extensive sheep farming on the Irish Landscape and why half a ton of raw unwashed and smelly sheep wool became a sculpture, 5 min

4. Example (2) shepherding a freely moving flock as art practice

– I will share excerpts of my diary, notes, and pictures, 10 min

In the summer of 2022, my practice as an artist was informed by the self-experiment of working as a shepherdess with a freely roaming flock near the – at that time – conflicted border to Belarus. I exposed myself to this challenge to get a better understanding of the complex relationship between culture and nature in this politically shaped rural area. My responsibilities were shepherding them safely by keeping them from crossing the border or entering the green fields of landowners, shearing them, and supporting their lambing process. During this summer, I buried two sheep, admired the biodiversity of rich sandy pastures, got interrogated by the border police, came in conflict with landowners, and raised one orphaned lamb with cow’s milk. These experiences established a strong emotional connection with the flock and place. I began to understand the difference between sheep as fenced animals and free grazers as political and environmental agents. I investigated their effect on the landscape and revealed the underlying political conflicts about land use and political tensions.”

5. Example (3) Landscape Investigation Iceland – signs of mortality in a volcanic landscape, 5 min

A PLEASURE TO BE ALIVE focuses on the bodily experience of being in landscape – with its pleasures and its harshness alike.

During the process of walking the land and observing the challenging conditions this geologically young place creates, I felt drawn to the presence of mortality in this landscape. My existence, my body feeling the land, stands in contradiction to these materials, such as bones, sculls, and horns. The remains of these dead beings indicate how these animals died – while some died of natural causes, others found their death through direct human force.

A PLEASURE TO BE ALIVE is a conglomerate of materials found in the volcanic landscapes of Iceland that tell stories about their pain and joy of existence.”

6. LANDSCAPE – a quick exercise about landscape and emotions, 15 min

Working in mini-version of my studio: Usually after a certain period of Landscape Investigation ( which includes walking, photography, and notes), my chosen materials pile up in the studio

I am not able to recreate this momentum for you, right now – but I brought pictures from my recent trip to Iceland.

I’ll show the participants some pictures I took of the land – there will be 100 pictures on the table for them to choose the one that speaks to them. Additionally, there will be objects/materials of natural and artificial origin in the room. *plus the materials/objects participants brought

The exercise is to connect the pictures with materials that similarly speak to them. Or: maybe the material is even able to emphasize the emotion of the landscape in the picture. The act should happen quickly and without rational thinking. Intuitively. This exercise aims to open intuitive thinking – the kind of thinking that happens before your mind is activated with thoughts like: “Is this correct? What will people think? Is my decision good enough?”. I believe, Children can think like that, before they learn they can “fail”. 

* Please support my research and sculpture and bring one material or object, that will help me understand the culture and landscape of Hirono – it can be everything.

* * This is an exchange – please accept the picture that spoke to you as a gift and exchange of knowledge

7. Let’s enjoy „Dresdner Christstollen“ together – a traditional German pastry – usually eaten pre Christmas – we will have time to talk in a relaxed atmosphere, 10 min +